Het project omvat:
– Bouwen van een nieuw stuk ringweg (1 x 2 rijstroken) tussen de Autokeuring in Zwijnaarde en het op- en afrittencomplex op de E40 in Merelbeke
– Aanleggen of optimaliseren van een aantal op- en afritten op E40 en E17.
De belangrijkste civiele werken zijn:
– Een betonnen, nagespannen brug over het Scheldekanaal (3 overspanningen, totaal 176m, middenoverspanning 84m);
– Een stalen fietsersbrug over het Scheldekanaal (3 overspanningen, totaal 163m, middenoverspanning 74m);
– Een betonnen brug over de Tijarm (3 overspanningen, totaal 100m);
– Een ovalen betonnen tunnelkoker (totale lengte 171m, waarvan 44m gesloten) dit deel wordt ingeschoven in een bestaand talud (ingeschoven deel 42m, 4200 ton);
– Een ovalen betonnen tunnelkoker (totale lengte 117m, waarvan 37m gesloten);
– Een tuikabelbrug voor autoverkeer (2 rijstroken) met een totale lengte van 135m die wordt gebouwd op een werkterrein en nadien wordt verplaatst naar de definitieve locatie;
– Een ter plaatse gestorte “zettingsvrije” plaat met een oppervlakte van 16.000m² die dienst doet als fundering voor de wegen.
Het project R4 Zuid omvat het doortrekken van de R4-buitenring tussen Zwijnaarde en Merelbeke. Deze verbinding ontbrak nog in de ring rond Gent. Om van Zwijnaarde naar Merelbeke te rijden, moesten automobilisten en fietsers een kilometerslange omweg maken. Na de voltooiing van de R4 is dat verleden tijd. THV werkt hier sinds 2012 aan in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Het betreft een publiek-private samenwerking in de vorm van een Design, Build, Maintain-opdracht. Na oplevering zal THV de weg nog 30 jaar lang onderhouden. De betonnen onderdelen zijn door ProNed van een conservering voorzien.